2024. aasta analüüsis soovisime välja selgitada laste arvamuse ühiselt loodud õpi- ja kasvukeskkonnast.
Kogu maja planeerimise ja ehitamise käigus aitas meid palju teadlik lastega arvestamine. Ehituse ja sisustuse planeerimisel ja paigaldamisel arutasime omavahel palju ja pidime ka ehitajatele/sisustajatele palju oma soove põhjendama. Näiteks madalad aknalauad lastele istumiseks, lihtsalt ümber paigutatav mööbel, asjade kõrgused, värvilahendused ja palju muid pisiasju.
Nii meile endale ja ka lapsevanematele loodud keskkond väga meeldis. Mida aga lapsed sellest kõigest päriselt arvavad, me siiski päriselt ei teadnud. Oleme laste käest varem ka küsinud, mis meeldib ja mis mitte. Tavaline küsitlus kord aastas ei ole lastele sobilik, nad ei suuda meenutada korraga nii palju asju. Kõige rohkem saab laste käest infot nendega koos tegutsedes ja suheldes, siis aga peab kogutud infot analüüsima ja lapsi jälgima, et vastavalt vajadusele saaks teha vajalikke muudatusi nende igapäevases keskkonnas. Seda viimast oleme kogu keskkonna loomise protsessis ka pidevalt teinud. Laste arvamuse teada saamiseks tekkis meil mõte neile erinevatest kohtadest pilte näidata. Kui laps näeb piltidelt endale tuttavaid asju, siis ta seostab neid oma igapäevaeluga ja oskab oma arvamuse välja öelda.
Jagasime keskkonna neljaks erinevaks osaks: rühmaruumid, lasteaia üldkasutatavad ruumid, õueala ja lasteaia lähiümbrus. Igast valdkonnast pildistasime üles olulisemad kohad. Lastega uuringut läbi viies said lapsed vaadata piltidelt erinevaid kohti ja valida enda lemmik. Sinna juurde ta sai ka jutustada, miks talle mingi asi meeldib ja mida seal võiks veel tema arvates olla. Selline uuring oli lastele huvitav ja arendav, nad said juurde mitmeid uusi oskusi. Meile oli selline uuring informatiivne ja palju mõtteainet pakkuv.
Analüüsi tulemusel selgus:
Teise analüüsi ajaks oli lasteaed saanud endale nime.
Lasteaia põhiväärtused olid juba uuendatud:
TEGUTSEMISRÕÕM – rõõmuga tegutsev laps on rõõmuks perele ja õpetajale. Rõõmuga tegutsev õpetaja on rõõmuks lapsele ja perele.
KOOSLOOME – hea suhtlemisoskus aitab meil olla avatud ja kaasavad. Meeskonnatöös valitseb jagatud vastutus ja ühiselt tegutsetakse selle nimel, et saavutada kõigi osapoolte heaolu.
KODULOOLISUS – liigume aktiivselt oma kodukohas ja kasutame õppimiseks meid ümbritsevat looduskaunist keskkonda. Hindame ja hoiame traditsioone.
Leitud olid uued eesmärgid:
MISSIOON – ELA ÕPPIMISE TARVIS JA ÕPI ELAMISE TARVIS (Rõõmula on põnev koht, kus üheskoos mängides ja tegutsedes kujuneb lapse terviklik isiksus ja iga laps saab õppimisest positiivse kogemuse).
VISIOON – ÜKS RÕÕM PURUSTAB SADA MURET (Oleme kaasavad, tähelepanelikud ja püüame tagada igaühe heaolu läbi eduka suhtlemise ja eeskuju).
Uuendatud oli õppekava, loodud omavahelised kokkulepped ja maja renoveerimine oli saanud alguse.
Väärtusarendusega tegelemise tõhustamiseks kirjutasime 2022. aastal projekti, et kogu meeskond saaks ühte arusaamise väärtusarendusest ja et suureneks meie kõigi teadlikkus. Koolituseest said osa ka lapsevanemad.
Analüüsisime tegutsemisrõõmu Rõõmulas. Tahtsime välja selgitada, kuidas kõikide osapoolte tegutsemisrõõm väljendub lasteaia igapäevaelus. Analüüsi tulemusel selgus:
Alustasime lasteaia väärtusarenduse teekonda ja kirjutasime esimese analüüsi valdkonnast: KASVAMIST JA ARENGUT TOETAV KESKKOND. Lasteaia füüsiline keskkond oli sellel hetkel väga amortiseerunud ja ootasime pikisilmi renoveerimist. Ainus mis meil tundus olevat positiivne, oli kokkuhoidev meeskond ja suur teotahe.
Tahtsime teada saada, kas vastab tõele hüpotees, et Lastele ja õpetajatele meeldib lasteaias käia ja nad tunnevad sellest rõõmu. Põhjenduseks: Kui kõik rühma töötajad tunnevad ennast väärtuslike, kaasatute ja panust omavate meeskonna liikmetena, kandub nende rahulolu ja rõõm üle ka lastele.
Uurisime, kas Tabivere Lasteaia töötajad väärtustavad loominguvabaduslikku meeskonnatööd kui väga head eneseteostuse võimalust.
Meie lasteaia põhiväärtused aastal 2020:
AUSUS – aus enda ja teiste vastu oma plaanides, tegudes ja mõtetes
HOOLIVUS – suhtu hoolivalt ja tähelepanuga ümbritsevasse keskkonda ja inimestesse enda ümber
EMPAATILISUS – austa oma kaaslasi ja püüa mõista teiste inimeste erisusi
LOOMINGUVABADUSLIK MEESKONNATÖÖ – anna võimalus enda teostamiseks kõigile meeskonna liikmetele
HEA KOOSTÖÖ PARTNERITEGA – väärtusta partnerite tööd ja paku välja võimalusi koostööks ning arenguks.
Tabivere lasteaia missioon ja visioon olid siis:
MISSIOON – Tagame eelkooliealistele lastele turvalise ja loodussõbraliku õpi- ja arengukeskkonna.
Lasteaia personali missioon on toetada lapse igakülgset arengut, et lapses kujuneksid eeldused turvaliselt igapäevaeluga toimetulekuks ning hea ettevalmistus kooliminekuks.
VISIOON – Tabivere Lasteaed on laste ja lastevanemate poolt väärtustatud haridusasutus, kus pannakse alus väikelapse eakohasele arengule.
Analüüsi tulemusel selgus: